Thursday, May 26, 2011

Fiqih Islam Wa Adillatuhu - Jld 2



Buku ini membahas aturan-aturan syariah Islamiyyah yang disandarkan kepada dalil-dalil yang shahih baik dari Al-Quran, As-Sunnah mahupun akal. Oleh sebab itu, kitab ini tidak hanya membahas fiqih sunnah saja atau membahas fiqih berasaskan logika semata-mata.

Selain itu, karya ini juga mempunyai keistimewaan dalam hal mencakup kaedah-kaedah fiqih dari semua mazhab dengan disertai proses penyimpulan hukum (istinbaath al-ahkaam) dari sumber-sumber hukum Islam baik yang naqli maupun aqli (Al-Qur’an, As-Sunnah dan juga ijtihad akal yang didasarkan kepada prinsip umum dan semangat tasyri’ yang otentik).
Buku ini merupakan jilid kedua dari 10 jilid yang kami terbitkan. Pada jilid kedua ini, disajikan pembahasan mengenai seluk beluk fiqih antara lain; solat wajib (fardu ain & kifayah), solat-solat sunat (nawafil) yang dianjurkan sendiri & berjamaah, zikir setelah solat, qunut dalam solat, macam-macam sujud :sahwi, tilawah, syukur, tata cara solat berjamaah, solat dalm perjalanan (musafir: jama’ & qasar)
Semoga karya Prof Wahbah az-Zuhaili, ulama asal Syria ini dapat memberikan manfaat yang seluas-luasnya kepada umat Islam, khususnya bagi anda sekalian, para pembaca yang dirahmati Allah SWT.

Penulis : Prof. Dr. Wahbah Az-Zuhaili
Kod Buku : MRBK1040
Harga : RM90.00

No comments:

Post a Comment